Розділ перший
Виникнення й поширення, віровчення та обряди РУНВіри
1.4. Віровчення РУНВіри
Засновуючи монотеїстичну релігію, Л. Силенко змушений був значну увагу приділити світоглядним питанням, зокрема таким, як створення і буття світу, місце людини у ньому, а також проблемам формування обрядово-культової сфери та ін. Його погляди не позбавлені оригінальності, хоча й не є невразливими. Насамперед слід чітко усвідомити, що вчення РУНВіри не є неоязичництвом, як це часто ще про нього пишуть, ототожнюючи РУнвірів з рідновірами. В останніх є багато оповідань про численних богів і напівбогів. Їх міфологія політеїстична. У рунвірів є лише один бог з ім'ям Дажбог. З нього ніхто не робить ікони чи ідолів, щоб їм поклонятися, не складає оповіді про якесь його земне життя, як це має місце в Біблії.
Будучи різновидом монотеїстичної релігії, РУНВіра дає насамперед своє розуміння Бога. Останній в неї постає як вічність і безмежність. «Дажбоже мій, — читаємо в «Мага Вірі». — Ти є в усьому і все є в Тобі, і Правда живе в Тобі, як серце в тілі, і Безмежність живе в Тобі, як Світ у Вічності. Ти — Душа душі всюдисущого і завждисущого життя, Дажбоже мій !» (Мага Віра. — 52: 2, 5).
Лев Силенко вчить, що Світ — у Богові, а Бог — у Світі. «Світ не родився — Світ вічно був, є і вічно буде Світом. Дажбог енергія світу вічна, незнищима, всюдисуща».
Слово «Дажбог» складається з двох санскритських слів : «Да», що означає «дати», «даючий», «датель», і «ба», що значить «буття». Відтак, Дажбог — це датель буття, життя. Дажбог Свідомість (самоволодіюча сила) Світу. Дажбожа сила — «вічна незнищима енергія, першооснова несвідомого і свідомого буття». Ця сила діє всюди, у всіх галактиках і метагалактиках, в мені і тобі. Без неї не було б життя на Землі, а сама вона також народжена Дажбогом. Її єство має божественне походження.
В працях Л.Силенка можна знайти величезну кількість епітетів і характеристик, якими він наділяє Дажбога, Він є водночас Любов і Правда, Воля і Дія. Разом з тим «Дажбог — це Світло, без Світла немає життя. Ми прийшли з Світла і відходимо у Світло» (Святе вчення Пророка й Вчителя Лева Силенка. Оріяна, 1995. — С. 155).
Силенко вважає питання створення Світу кимось взагалі некоректним. Легенди про це, як він зауважує, є у «Ведах» і «Біблії». Але Світ вічно був Світом. Проте водночас без Дажбога Світ не може бути Світом. Останнім Дажбог керує за допомогою трьох законів, що в поєднанні складають Трисуття. Це є закони Космосу, закони вічної самонаснажуючої Енергії, яка є Дажбогом.
Святе знамено Дажбоже Л.Силенко називає не Тризубом, а Трисуттям. А це тому, що, згідно світогляду наших Предків, у світі Людини діють три Головні Суті: Яв — світ явний, матеріальний; Нав — світ навний, духовний; Прав — світ правил матеріального і духовного життя. Щоб Людина була успішною, гармонійною у своєму житті, вона повинна жити так, щоб між Тілом і Духом була керована певними Правилами узгодженість. Трисуття було божественним знаменом у трипільців.
Зауважимо, що свої висновки фундатор РУНВіри робить все ж на основі умоглядних розмірковувань, без посилань на якісь здобутки науки, висловлюючи при цьому лише надію, що з часом фізики, хіміки, астрономи і філософи умотивують їх на основі нових відкрить в своїй галузі науки. Так, всюдисутність Дажбога проявляється, на думку Силенка, у відчутті кожною людиною його наявності в своїй душі, у бутті свого серця, в суті свого єства. Багатопроявленість Дажбога вбачається в тому, що він водночас діє як жіноча суть в жіночому світі і як чоловіча — в чоловічому, а також в тому, що його дія водночас відноситься як до тваринного, так і до рослинного світів.
Схема релігій світу за РУНВірою
Силенко неодноразово наголошує на тому, що Бог є один. Водночас кожний конкретний народ має право називати і розуміти його по-своєму й визнавати при цьому таке право за іншими народами. «Бог— справедливий Господь, — відзначає Силенко. — Він кожному народові дав право мати свою віру, своє розуміння Бога, свою культуру (обрядність), свою мораль (звичаєвість). Ніякий народ не має права своєю свідомістю поневолювати свідомість іншого народу, силою вогню, меча, вмовляння навертати його на шлях іноземної духовності». Будучи національною релігією, РУНВіра не призначена на експорт. Їй не притаманна ворожість щодо інших релігій і віруючих. Вона може з ними вільно і толерантно співіснувати.